Der findes et utal af supermarkeder i Danmark, fordelt på flere supermarkedskæder. Flere af de danske detailvirksomheder driver også online handel med deres dagligvarer. Supermarkeder blev hurtigt et kæmpe hit efter krigen, hvor det ikke længere var nødvendigt at tage flere timer, for at få indkøbt det nødvendige til hjemmet. Før supermarkederne var det mindre specialiserede virksomheder, såsom slagteren, mejeriet eller måske bageren.
Mange skulle bevæge sig flere steder, for at kunne handle alle sine varer. De små butikker krævede hver deres personale. Efter de første supermarkeder, der skulle gøre det billigere og langt hurtigere og nemmere at handle, så man hurtigt ideen. Små brugsforeninger poppede op rundt omkring i hele landet. Varerne blev med tiden billigere end tidligere også fordi personale kunne spares, ved at samle alle interessenter et enkelt sted. Online kan du finde lister og en oversigt over forskellige supermarkeder, kæder og lokale nationale såvel som internationale detailvirksomheder. De mange forskellige supermarkeder, giver kunden mulighed for at vælge ud fra egne præferencer. Endda er det muligt at handle hjemmefra, da flere supermarkeder tilbyder online handel og levering lige til døren.
Er der forskel på et supermarked og et hyper marked?
Er der forskel på et supermarked og et hyper marked? Den helt basale forskel på et supermarked og et hyper marked er størrelsen. Et supermarked er en selvbetjeningsbutik, hvor du selv skal gå rundt og finde dine varer og lægge i kurven. Et hyper marked er et forstørret supermarked. Altså en stor selvbetjeningsbutik, hvor der udover dagligvarer og fornødenheder til hjemmet, også befinder sig elektronik, legetøj med mere.
Et hyper marked vil oftest basere sig på kunder der ønsker storkøb. Hyper markederne har normale eller store pakninger af dagligvarerne, men også det ekstra i nonfood kategorien, som du måske mangler. Med hyper markedet og stadig flere på vej, er der igen diskussion om hvorvidt sådanne har en negativ effekt på supermarkederne. Kunderne vil gerne køre et sted hen, hvor det er muligt at købe alt hvad de skal bruge. Jo større en del af deres indkøbsliste de kan komme i kurven på en gang, jo mere villige er de til at køre længere og betale mere for varerne.
Hjælp til de lokale mindre virksomheder
Det er stadig en stor diskussion om hvorvidt man skal oprette stadig flere supermarkeder og endda også flere hyper markeder. Ved at samle alle dagligvarerne et enkelt sted, mistes der kunder til de lokale mindre specialiserede virksomheder.
Der er blandt forbrugerne kommet et større fokus på vigtigheden af at støtte det lokale arbejdsliv også når det kommer til mindre produktionsvirksomheder. Køberne er derfor igen begyndt at komme tilbage til den lille slagter, er flittigt besøgende hos den lokale bager eller køber lokale specialiteter fra eksempelvis et mikro bryghus. Ved at støtte de lokale, styrker du livet i byen, giver plads og mulighed til udvikling af specielle og eksklusive varer, skabt af det folk der er boende i din by.