Vi lever i en tid, hvor størstedelen af befolkningen færdes online til daglig – og ovenikøbet flere gange om dagen. Når vi færdes online, ser vi for det meste på lige præcis de ting, som vi selv ønsker at se. Men i de fleste tilfælde fyldes vores skræm også med reklamer, og nogle af disse reklamer ser vi ikke nødvendigvis som reklamer. Måske det bare er en velskrevet, objektiv tekst, som henviser til en eller flere forskellige butikker eller hjemmesider. Det kan være ganske godt læsestof, men det nye markedsføringstrick er bestemt kommet for at blive – så gør brug af det, når du skal markedsføre din forretning.
Hvad er online markedsføring?
Online markedsføring – det ligger lidt i ordene. Når en virksomhed skal gøre reklame for sig selv, sker det efterhånden oftest på nettet. Markedsføring, som foregår online, kan dog optræde i mange forskellige former, og nogle former for markedsføring er mere implicitte end andre. Online markedsføring kan godt virke som et stort og lidt uoverskueligt univers, men efterhånden som det er blevet mere populært, er der også kommet flere firmaer, som specialiserer sig på området, og som tilbyder alle virksomheder hjælp til god, online markedsføring.
Det kan være alt lige fra blogindlæg og sider på sociale medier-platforme til pop-up reklamer og bannere på nyhedssider. Som forbruger kan det efterhånden være svært at skelne mellem reklamer og uskyldige tekster, som blot er til for underholdningens skyld. Men som udgangspunkt kan forbrugeren tage det roligt, for selvom du har læst et blogindlæg om den foodprocessor, du måske går og drømmer om, så er sandsynligheden for, at det, du har læst, er korrekt, ganske stor. Falsk markedsføring er jo selvsagt noget, som kunderne hader. Derfor er det også noget, som de fleste forretninger anser som rigtig dårlig reklame.
Hvorfor bruge online markedsføring?
Hvis man ikke er vant til at bruge online markedsføring, så kræver det selvfølgelig nogle gode incitamenter at komme i gang med det. Det kan godt være, at du sidder og tænker ”Nej, online markedsføring er ikke noget for mig og min forretning” eller ”Hvorfor skal jeg ændre min markedsføring, når jeg har mine trofaste stamkunder?”. Og måske løber din forretning faktisk også fint rundt uden alt det teknologiske, moderne halløj.
Men den online markedsføring er et stærkt værktøj, som kan bruges på mange måder. Først og fremmest kan du selvfølgelig rette markedsføringen direkte mod din kerne-kundegruppe. Men du kan faktisk også få udvidet din målgruppe og på den måde nå ud til potentielle kunder, som ellers ikke ville have stødt på din virksomhed. Selvfølgelig er online markedsføring et vigtigt værktøj for online butikker. Men det bliver også mere og mere relevant for de fysiske butikker. Når de skal hamle op med online butikker, som ofte har markant lavere driftsomkostninger, så kræver det, at markedsføringen er målrettet og tilpasset. Det er nemt at bruge online markedsføring, og man kan følge med i, hvilke resultater det giver.
Sådan kan linkbuilding hjælpe din fysiske butik
Noget af den online markedsføring vi støder på til daglig, er linkbuilding. Det er en rigtig god form for markedsføring, idet man ofte ser linkbuilding i en sammenhæng, som giver kunderne eller læserne værdi for det, de læser – altså ud over reklame. Det vil sige, at teksten, som de læser, ikke udelukkende er en reklame, men også en informerende tekst med gode informationer, som de reelt set vil kunne bruge til noget. Linkbuilding kan også noget helt særligt. Når du nu har vækket din potentielle kundes interesse med et stykke lækker og velskreven tekst, kan du lige så diskret linke til dit produkt eller din butik. Du kan således udgive artikler, blogindlæg og andre former for tekster på de forskellige online medier, og på den måde reklamere for din butik. Folk bliver nemlig tit inspireret af det, de ser online, men det betyder jo ikke, at de ikke efterfølgende kan trækkes mod de fysiske butikker.
Hvordan kommer man godt i gang med linkbuilding?
Linkbuilding kan du helt overordnet gøre på to måder: der er ”gør-det-selv-måden”, og så er der ”lad-nogle-professionelle-gøre-det-for-dig-måden”. Det er selvfølgelig helt individuelt, hvad der passer bedst til dig og din virksomhed. Hvis alle medarbejdere har travlt med den daglige drift, og der desuden ikke er nogen medarbejdere med talent for tekstforfatning, så kan det give god mening at uddelegere opgaven til nogle professionelle som mediebureauet SEO-Butler.dk som er specialiserede i linkbuilding i Danmark. De vil kunne løse opgaven på kort tid samt sørge for, at teksten er skrevet så optimalt som muligt. Der er nemlig mange forskellige parametre, som afgør, hvorvidt teksten kommer til at vække interesse hos læseren, og om det overhovedet er de rigtige, som læser teksten.
Hvis du kaster dig ud i gør-det-selv-måden, så er der nogle ting, du skal være opmærksom på. De vigtigste ting er, at du skal sørge for at skrive en tekst, som er interessant for læseren. Den må altså ikke være ren reklame. Dernæst skal den ud på de rette medier, så din målgruppe ikke går glip af teksten. Det kan næsten ikke udtrykkes klart nok: sørg for, at det ikke kommer til at ligne, at hele din tekst er ren reklame. Det kan nemlig godt resultere i, at læseren føler sig snydt og af ren protest undgår at støtte din forretning eller købe det produkt, som teksten reklamerer for. Det er en balancegang, og hvis du vælger at forsøge selv, vil du nok forstå, at det er en opgave, som nemt kunne være uddelegeret.
Hvordan markedsfører man bedst sin butik online?
Når man har en fysisk butik, er det altså rigtig fornuftigt, at man alligevel fokuserer på, hvad det er, der sker på internettet. Det er nemlig der, at mange af de potentielle kunder færdes, og det er også der, de er lettest at påvirke. Linkbuilding er en åbenlyst fornuftig og effektiv markedsføringsmetode at tage i brug, men som fysisk butik kan det også være effektivt med en konto på de sociale medier. På den måde kan man nemlig kommunikere nemt med kunderne, vise nye varer frem samt dele aktuelle tilbud. Sociale medier er således en nem og effektiv måde at reklamere for sin fysiske butik på. Krydr det med nogle stærke linkbuilding-tekster, og du vil have en god sammensat markedsføringskombination.