Danskerne er begyndt at fokusere mere på sundhed, hvilket også kan mærkes på salget af slik, hvor man har oplevet en kraftig stigning i salget af sukkerfri slik. Om enten det er vingummi, is, bolsjer eller lakrids, så er mængden af sukkerfri slik i slikskålen blevet større.
Det sidste år er salget af sukkerfri lakrids i Coop butikkerne steget med 25%, og andet sukkerfri slik med 10-20%. Coop begrunder denne stigende efterspøgsmål med, at produktet stevia er blevet velkendt blandt de almindelige danske forbrugere – og så meget at producenterne benytter dette som salgsargument i deres reklame af produkterne.
Stevia er et naturligt alternative til sukker, som ofte vælges i sukkerfri slik da det er sundt og kan benyttes til at søde, uden at benytte sukker. Herudover så kan producenterne også nøjes med at benytte en mindre mængde, og derved holde kalorieindholdet nede, da stevia søder 250 gange mere end sukker. Kaloriemængden er meget lav (ofte på 0) og er derfor at foretrække fremfor produkter med almindelig sukker, herudover så påvirker stevia ikke vores blodsukker som almindeligt sukker gør. Læs mere omkring stevia og andre sukkerformer her.
Efter at EU i 2013 godkendt stevia til benyttelse i slik, så er der kommet mange flere produkter som indeholder stevia i stedet for sukker. Tidligere fik sukkerfri lakrids sin sødme fra f.eks. kunstigt fremstillede sødemidler som aspartam eller acesulfam K, hvilket også var begrundelsen for at de ikke var så populære, da sødme i dette ikke altid faldt i forbrugernes smag.