Vi har sammensat en liste med de mest indflydelsesrige chokoladebarer i verden, baseret på, hvorvidt de har påvirket efterspørgslen samt ændre chokoladebarindustrien. Hvor mange af disse har du smagt?
>>Køb chokoladebarer her<<
Wonka Bar
Folk var så vilde med denne chokoladebar, efter den blev vist i filmen Charlie og chokoladefabrikken i 1964 (og senere i 2005). Efter denne store interesse for chokoladebaren, så begyndte Quaker Oats Company at producere chokoladebaren, de havde tidligere været med til finansieringen af filmen, og besluttede efterfølgende at producere chokoladebaren, hvilket øjeblikkeligt skabte en succes.
Hvis du også er vild med universet fra Charlie og chokoladefabrikken, så kan du læse mere omkring slikbutikken basseret på emnet, lige her.
Milky Way (find her)
Milky Way fra 1923, er en af de første chokoladebarer til, at få inspiration fra en virkelig dessert. Milky Way gav forbrugerne muligheden for, at smage den cremede smag fra en milkshake. Senere har mange andre chokoladebarer gjort det sammen, hvor du f.eks. i Japan kan få en chokoladebar med smagen af chesscake, samt en chokoladebar med smagen af desserten Dulce de Leche.
Baby Ruth
Chokoladebaren er ikke kendt i Danmark, men grunden til at denne chokoladebar har haft en indflydelsesrig betydning er, at det var den første chokoladebar som var opkaldt efter en offentligperson. Chokoladebaren blev opkaldt efter Yankee stjernen Babe Ruth.
Nestlé Crunch
Introduktionen af Crunch i 1937 var banebrydende, optil da, havde alle slik-/chokoladebarer indeholdt næsten det sammen, nemlig nødder, karamel og chokolade. Dette ændrede Crunch på ved, at være de første som introducerede brugen af andre ingredienser. Crunch benyttede sig af ris, som pga. de lave priser var med til, at bringe hele slikmarkedet ned i pris. Crunch har senere banet vejen for andre slik-/chokoladebarer.
Snickers (find her)
I mere end 80 år efter lanceringen i 1930, er Snickers chokoladebar verdens bedst sælgende internationale godbid (*tal fra 2012). Og selvom den måske ikke har revolutioneret slik-/chokoladebar ift. smag eller distribution, er det uden tvivl imponerende, at benytte sådan en effektfyldt reklamekampagne “Du er ikke dig, når du er sulten”.
Snickers er en salgssucces og solgte i 2013 for $ 3,5 mia, hvilket overgår M&Ms, Reeses og KitKat. En perfekt sammensætning af nougat, karamel og jordnødder – belagt i chokolade – har selvfølgelig også været behjælpelige.
Toblerone
Toblerone har opnået en ikoniske status med deres trekantede chokoladebar, bestående af chokolade, nougat, mandler og honning. Chokoladebaren blev introduceret i 1908, og var den første chokoladebar til, at gå væk fra den traditionelle form. I dag sælges slikken verden over, og har stadig samme smag sammensætning og selvfølgelig samme form.
KitKat (find her)
KitKat har også opnåede en ikoniske status, hvilket skete fordi chokoladebaren få år efter introduktionen havde formået, at skabe sig en fanskarer på globalt plan. Herudover indførte KitKat et nyt koncept, hvor chokoladebaren lagde op til, at man skulle dele, hvilket de var de første til at gøre. KitKat havde en stor effekt på hvorledes andre chokoladebarer klarede sig på verdensplan, da chokoladebaren var med til at bane vej for andre chokoladebarer på et globalt plan. Find andre chokolade produkter her.
Og så når du har læst det fantastiske indlæg, så er du jo gået hen og blevet en smule sulten ikke? Faktisk helt præcist efter din yndlings chokoladebar – derfor er det jo bare fantastisk, at du kan besøge vores guide, som viser dig præcis hvor du kan købe din yndlings chokoladebar online.