Hvad enten du ejer en café, restaurant, grøntsagshandler eller noget helt fjerde i gastronomibranchen, så skal du finde den rette strategi for markedsføring af dit sted. Der er mange forskellige måder at gøre det, og nogle metoder er mere tidskrævende og økonomisk omfattende andre.
Der er ligeledes forskel på, hvilken metode der er bedst, alt efter hvem, du gerne vil tiltrække som kunder. Er det gerne hele landet, de nærmeste byer eller blot lokalt?
Her får du nogle idéer til, hvordan du kan bære dig ad med din markedsføring, når du er i gastronomibranchen.
Gadeskilte til de forbipasserende
Du kender det højest sandsynlig fra dig selv. Du går ned ad gaden, og sulten begynder at melde sig. Måske spotter du et godt tilbud i et supermarked eller en fantastisk menu hos en restaurant på et gadeskilt, og det ender med at blive afgørende for din beslutning.
Du er ikke den eneste, der handler på sådanne impulser. Derfor er det en rigtig god idé at have et flot og professionelt gadeskilt ude foran dit sted. Det kan hurtigt tiltrække flere kunder, end du først har antaget.
Det kan selvfølgelig godt løbe op økonomisk, hvis du gerne vil skifte dit gadeskilt ofte. Men det er muligt at få lavet et motiv, der er relevant i en lang periode, og så kan det sagtens gøre arbejdet i et godt stykke tid. Det er dog optimalt, hvis du husker at få det skiftet, hvis der sker noget nyt og spændende, som kan vække kundernes opmærksomhed.
Sociale medier for større rækkevidde
Ja, nu bliver de nævnt igen. De sociale medier er efterhånden ikke til at komme udenom, hvis man ønsker at gøre andre opmærksom på sin virksomhed. Du kommer formentlig heller ikke uden om det, medmindre du stræber efter at skabe et hyggeligt, lille lokalt sted.
Hvis du gerne vil have en stor rækkevidde af kunder og vække flere menneskers interesse, så er det med at få lavet nogle engagerende opslag på diverse sociale medier. Der er for eksempel mange virksomheder, der har succes med at lave konkurrencer, da det hurtigt bliver delt til flere tusinde mennesker.
Det kan også være en stor succes, hvis du laver nogle flotte videoer eller billeder, som fanger øjet. Hvis du ikke selv har kompetencerne som den store grafiker, så er det altid noget, du kan købe dig ud af.
Vælg den metode, der føles bedst
Uanset hvad, så er en god idé at gå med den markedsføring, der føles bedst for dig. Hvis du kan mærke helt nede i maven, at den bedste læsning er det dele små visitkort ud, så er det dét, du gør. Ikke desto mindre er der i sidste ende metoder, der fungerer bedre end andre, og langt hen ad vejen handler det også om at få prøvet noget forskelligt af.
Lige pludselig har du knækket koden – men husk endelig, at det absolut vigtigste er, at du leverer et godt produkt til kunderne. Markedsføring kan ikke klare det hele.