Måske er du ejer af en café, er konditor, bestyrer af køkkenet i en institution – eller i en anden situation, der gør, at du ofte har brug for at indkøbe større partier kakao eller chokolade. Hvis du har søgt på nettet efter en ’chokoladepusher’, har du opdaget, at der er ret så mange udbydere på markedet. Og hvem skal du vælge? En ting, der naturligvis betyder meget for valget, er gode priser. Men hvis god, personlig service og hjerteblod i forretningen også er faktorer, der har værdi for dig, er et godt tip er at kigge mod de mindre forhandlere. Hvorfor? Læs mere herunder.
Din leverandør er med garanti passioneret. Og kender sit
produkt til bunds.
Den lille leverandør har valgt det, han har på hylden med omhu. Har han eller
hun valgt at slå sig ned på kvalitetschokolade, er det fordi, han er
passioneret omkring chokolade – og ved en masse om det. Måske har han afprøvet
andre brands, men er nået frem til, at dette er det bedste inden for
kategorien. Dette særlige know-how og kvalitetskrav får du ikke med ved at købe
hos en stor-grossist, som også sælger vingummi og skumfiduser i metermål. Vil
du have det bedste – ja så vælg en forhandler, der kender sit kram.
Et godt tip er her også at se på, om forhandleren leverer til andre connaisseurer og folk, der arbejder professionelt med chokolade.
Går en ekstra mil for at give dig god service
At komme godt i gang med at få en god kunderelation er særligt vigtigt for
den lille leverandør. Har du vist interesse for produktet, vil du derfor
opleve, at din mulige nye leverandør vil gøre sig umage for at præsentere sine
varer for dig personligt, så du med det samme kan se, om de er brugbare i netop
din café, produktion eller forretning. De fleste små leverandører, der har engros salg af chokolade, kommer gerne
ud og fortæller om historien bag chokoladen, hvordan den bedst kan bruges med
mere – og du får selvfølgelig smagsprøver, før du beslutter dig.
Når først I har fået et godt samarbejde op at køre, kan du høste fordelene af, at din leverandør kender dine behov. Det kan være, du i år selv har glemt at bestille den ekstra sæk chokoladeknapper, du plejer at få i december, hvor du har ekstra mange juleshoppende kunder forbi cafeen. Men heldigvis undgår du at måtte melde udsolgt på den varme chokolade, fordi din leverandør har været forudseende og spurgt til, om du også skal bruge ekstra i år. For ham er du mere end et kundenummer i systemet.
Klarer små og store partier
Det kan naturligvis svinge i løbet af året eller en sæson, hvor meget eller
hvor ofte du har brug for at få leveret din chokolade. Mange af de større
forhandlere har et minimumskvantum ved hver bestilling, der skal opfyldes, før
de bringer ud. Her er det jo bare ærgerligt og rigtig irriterende, hvis du som
kunde ikke kan få leveret dine chokoladeprodukter, bare fordi dit køkken kører
på halvt blus fx i en ferieperiode. De små forhandlere er typisk mere large og
vil gerne lægge et stop ind på ruten hos dig, selvom bestillingen er halv så
stor, som den plejer. For ham er det samtidig en mulighed for lige at sige hej
og høre, om du er tilfreds med det hele.