Selvom man i mange år har hørt, at der på markedet for online dagligvarehandel, var et kæmpe potentiale, så har ikke alle udbydere udnyttet mulighederne.
De seneste nyheder fra Nemlig.com tyder dog på, at de ny forsøger at forbedre deres ydelse med en investering i et logistikcenter på 36.000 kvadratmeter.
Ejeren Stefan udtaler at han sammen med Anders Holch Povlsen ”blev enige om at flytte de fysiske rammer op i en helt anden liga. Hele forudsætningen for, at Nemlig.com kan udvikle sig i den retning, vi gerne vil, er rammerne. Når det er på plads, kan vi begynde at arbejde med at skabe et større sortiment, et mere fleksibelt koncept og købe ind i større volumen, så vi kan skabe konkurrencedygtige priser”.
En af de ting som tidligere især har været Nemlig.com, Osuma og alle de andre online dagligvarebutikkers problem var, at de ikke altid kunne være konkurrencedygtig på prisen samt ikke var leveringsdygtige i hele landet. Håbet er, at den nye investering kan gavne Nemlig.com, men ligeså skabe en motivation for forbedringer i hele branchen.
De førnævnte forbedringer er blot ét skridt i den rigtige retning, da man stadig mangler en ændring i danskernes forbrugeradfærd. En ændring fra at handle dagligvarer i fysiske butikker til, at gøre dette online. Nemlig.com håber med deres investering, at kunne sætte deres præg på denne adfærd.
Er konkurrencen stor?
Coop har ligeså med Irma Torvet taget springet ud i salg af dagligvarer online, men adskiller sig dog fra eksisterende udbydere ved, at de tilbyder levering i hele landet. Dette er stadigvæk en ulemper for en række andre udbydere, uden Coop eller Dansk Supermarked i ryggen, da de ikke kan løfte hele Danmark endnu.
Nemlig.com holder dog igen med, at påbegynde leveringen i Jylland, hvilket kan være af frygt for, at skabe endnu mere konkurrence med eksisterende udbydere. Nemlig.com begrunder selv dette med ”Markedet er så uopdyrket, at vi ikke slås om de samme kunder. Hovedparten, af de kunder vi hver især får, er nye kunder, der kommer til markedet”.