Pensionister og børnefamilier har taget køb af dagligvarer på nettet til sig, og væksten i 2014 på en milliard kroner ekstra sidste år drives af stigende efterspørgsel i flere aldersgrupper. Så dagligvarekategorien er steget fra 4 % til 6 % af danskernes 132 mill. køb på nettet. Og potentialet er fortsat kæmpestort.
Kategorien ”Dagligvarer, mad og drikke” var en af årets højdespringere i FDIH e-handelsanalyse 2014, fordi danskerne i 2014 brugte 1 mia. kr. mere end i 2013, så omsætningen i kategorien steg fra 2 mia. kr. til 3,1 mia. kr. i 2014. Det betød også, at 6 % af de 132 millioner e-handler i 2014 gik til at købe dagligvarer, mad og drikke på nettet.
Kategorien dækker over dagligvarer, bestilling af færdiglavet mad (take-away), måltidskasser i abonnement, delikatesser, vin og spiritus mm. Det er især dagligvarerne, som springer i øjnene, da de nu udgør 35 % af handlerne i kategorien, og de har trukket hovedparten af væksten.
”Efter en lidt langsom start på onlinesalget af dagligvarer rykker det nu for alvor i denne kategori. Når vi lægger dagligvarer (35 %) og madabonnementerne (9 %) sammen, så står de næsten for halvdelen af alle køb (44 %) i kategorien. Det er varer, som indgår i den daglige husholdning og madlavning. Så der er åbenlyst et behov i mange befolkningsgrupper fra børnefamilier over de midaldrende til pensionisterne for at klare de daglige indkøb online, og ikke mindst få varerne leveret lige til døren,” forklarer Annette Falberg.
FDIH e-handelsanalyse viser følgende om dem, som har købt varer i kategorien ”Dagligvarer, mad og drikke”:
- 6 ud 10 pensionister (+65 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement
- 5 ud af 10 børnefamilier købte dagligvarer eller har et madabonnement
- 5 ud af 10 midaldrende (51-64 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement
- De unge under 25 år og singlerne mellem 26-50 år køber primært ”take-away”
”Det kan selvfølgelig overraske, at pensionisterne er i front, men det giver god mening. De har især glæde at kunne få varerne leveret hjemme, og jo ældre de bliver, jo oftere bruger de muligheden, fremfor at hjemmehjælperen skal klare det. Til gengæld køber de sjældent ”take-away”. En travl hverdag og øget fokus på bekvemmelighed er mit bud på, hvorfor børnefamilier og de midaldrende er i top, når der bestilles mad eller abonneres på madordninger som måltidskasser, frugt, grønt og fisk,” siger Annette Falberg.
Dagligvarer og madabonnementerne omsatte i 2014 for knapt 1,4 mia. kr. Børnefamilierne er den dominerende gruppe, så de lagde den største del af omsætningen, tæt fulgt af de midaldrende og pensionisterne, så de tre grupper stod for køb til en værdi af godt 1,1 mia. kr. i de to varegrupper.
Geografisk er det især i København og på Sjælland at det er populært. Det kan også aflæses i butikkernes top 20, hvornemlig.com nu placerer sig på 19. plads, og deres distributionsområde er netop hovedstadsområdet.
Dagligvarer kan blive største varegruppe på nettet
Danskerne samlede indkøb af dagligvarer i både fysiske butikker og på nettet, er på over 100 mia. kr. årligt, og derfor tror FDIH på, at online salget i gruppen dagligvarer, mad og drikke på 3,1 mia. kr. vokser sig meget større i løbet af ganske kort tid. Væksten i 2014 er blot et forvarsel om den udvikling, der er på vej.
”Børnefamilierne er allerede de flittigste brugere på nettet, og de har et lille forspring, når det gælder køb af dagligvarer via e-handel. Men da andre befolkningsgrupper også er meget aktive, så må vi konstatere, at kunderne er til stede på nettet, så nu mangler vi bare flere netbutikker med dagligvarer, der leveres over hele landet. Det kan blive den største varegruppe på nettet,” siger Annette Falberg, FDIH.
Kilde: FDIH