sponsoreret – Denne artikel er betalt og lavet i samarbejde med Føtex.
Det danske dagligvaremarked er ikke længere kun besat af fysiske butikker, men er blevet en god variation af både online- og fysiske butikker. På denne måde er det muligt at købe både dine dagligvarevarer og nonfood produkter, præcis hvor du ønsker det, ligesom når f.eks. tøj-indkøb skal foretages.
Markedet for online supermarkeder har været meget turbulent, og tidligere har der ikke været nogle butikker, der har ture at satse på hele landet. Dette er nu ikke længere tilfældet, og der findes flere udbydere fordelt udover hele Danmark.
Men udover de to førnævnte muligheder, så findes der faktisk også en tredje mulighed. Hos Føtex.dk (besøg hjemmesiden her) kan du nemlig bestille udvalgte varer til levering i din lokale Føtex-, Bilka- eller Netto-butik. Så kan du nemt hente dine bestilte varer, når du alligevel handler i en af dine nærmeste butikker.
Der er formentlig tæt på 3.500 dagligvarebutikker i Danmark, som tæller alt fra Netto til 7-Eleven-butikker. Derfor er der stadig et stykke igen før, at vi opnår lige så ”mange” butikker online. Der er ca. 20 forskellige fysiske dagligvarebutikker, som deler sig udover hele landet.
Man vil dog antageligt ikke opleve lige så mange udbydere online, som der er at finde offline. Der er formentlig omkring 10 online supermarkeder, alt efter hvordan man definerer disse, og feltet vil formentlig ikke indeholde 20 udbydere på noget tidspunkt. Markedet online er antageligt ikke lige så stort som offline, og derfor vil de store kæder bagved butikkerne – som f.eks. Coop og Dansk Supermarked – ikke ønske at gå i konkurrence med sig selv.
Liste over fysiske dagligvarebutikker
- Netto
- Dagli’Brugsen
- Fakta
- SuperBrugsen
- SPAR
- Aldi
- NærKØB (kiosk)
- SuperBest
- Rema1000
- 7-Eleven
- KWIK SPAR
- SUPER SPAR
- Føtex
- Kvickly
- Irma
- Lidl
- LetKøb
- Kiwi Minipris
- Bilka
Liste over online supermarkeder
- Osuma
- com
- Netpris
- Økologisk Supermarked
- Coop MAD
- SarTorvet
- Ricewood
- iPosen
Det store spørgsmål til fremtiden er, hvilke købsvaner der vinder? Vil forbrugerne forsætte med at købe deres dagligvarer i de fysiske butikker, eller vil man se en øget tendens til at anvende de online muligheder. Allerede i første kvartal i 2017 oplevede vi i Danmark, at antallet af transaktioner foretaget online steg med 32 procent. Dette er en udvikling vi har set over de seneste år, hvor antallet af online transaktioner, og hermed omsætning, har været støt stigende.
Der er dog stadig mange som er skeptiske overfor de online supermarkeder, og disse fremsætter ofte to vigtige problemstillinger – levering og udvælgelse af produkter. Rigtig mange mennesker køber deres dagligvarer, på dagen hvor disse skal bruges. Herudover ønsker mange forbrugere at udvælge deres egne produkter – således man får det bedste frugt, det brød der holder længst etc. Hvis de online supermarkeder kan fjerne disse “problemstilling” hos forbrugerne, vil der formentlig være et flyt fra det offline til det online salg.
Denne artikel er betalt og lavet i samarbejde med de nævnte hjemmesider i artiklen.