Smartphonen har længe været en integreret del af vores hverdag. Og i 2019 kommer den i højere grad til at ændre den måde, vi handler dagligvarer på. Det kan du læse mere om i denne artikel.
For mange er smartphonen allerede en integreret del af deres hverdag – ja, nærmest af deres krop. Den bruges i dag mere til informationssøgning, underholdning og forskellige former for tekst- og billedkommunikation end til at tale i. Derfor er der mange penge i at være tilgængelig på smartphone-platformen. Det gælder om noget underholdningsindustrien, som står for den største andel af den omsætning, der generes via smartphones.
Her er det især forskellige former for app-baserede spil, online spil og nok især online casino og betting, der står for den største omsætning. Således finder der masser af sider på nettet med dansk licens, hvor du kan gå efter at vinde den store gevinst. Samlet set omsættes der for millioner af kroner online hver eneste dag på pengespil. Ifølge Spillemyndighedens årsrapport fra 2017 stod online casino og gambling således for over halvdelen af opsætningen inden for pengespil i Danmark.
Smartphones får større indflydelse på nye markedssegmenter
Men det er ikke kun inden for de traditionelle online markeder, smartphonen får en større rolle. Også inden for dagligvarehandlen integreres smartphonen mere og mere i hverdagen – og herhjemme er vi langt fremme i forhold til f.eks. både det amerikanske og engelske marked.
Coop i førertrøjen
De gode gamle danske brugsforeninger synes umiddelbart at have førertrøjen på, når det kommer til anvendelsen af smartphonen i dagligvarebranchen. Med deres Coop-app er de godt i gang med at revolutionere den måde, de kommunikerer med deres mange medlemmer, samt hvordan de formidler tilbud, og kører forskellige former for medlemsbonus-programmer. Samt integrerer dagligvaresalget med deres egen bankvirksomhed.
Målet er at give medlemmerne flere personlige tilbud, der passer til deres indkøbsmønster, samt på sigt at afskaffe kasselinjerne helt. Nyheden i 2019 bliver således muligheden for selv at scanne dine dagligvareindkøb ind og betale med app’en i Coops mange hundrede butikker over hele landet.
Spar turen til dagligvarebutikken
De forskellige online supermarkeder, samt de etablerede dagligvarebutikker, kæmper alle om, helt at spare kunderne for at skulle forbi dagligvarebutikken. I stedet går de efter hurtigere og mere lokal levering.
Det skal naturligvis ses i lyset af, at verdens største online supermarked Amazon forventes at lancere deres danske butik i løbet af 2019. De er kendt for deres ultrakorte leveringstider på under et døgn, når først de har deres infrastruktur og logistik på plads.
Det vil de danske dagligvarebutikker og online supermarkeder gerne matche. Derfor kan vi forvente, muligvis allerede i år, enten at kunne komme hjem til dagens dagligvarelevering på dørtrinet, når vi kommer hjem. Eller, at vi kan hente bestillingen i et centralt placeret drive-through varehus på vej hjem fra arbejdet.
Alt sammen bestilt og betalt via vores smartphone.
Fremtiden er altså kun lige begyndt inden for dagligvarebranchen – og vores digitale schweitzerkniv kommer til at spille den centrale rolle.